Sunday, March 27, 2011

Συνέντευξη Τύπου της Υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων

Συνέντευξη Τύπου της Υπουργού Συγκοινωνιών και Έργων
17/04/2010




Η Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων κα Ερατώ Κοζάκου-Μαρκουλλή σε σημερινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στο Υπουργείο ανέφερε τα εξής:

«Έκρινα σκόπιμο, λόγω ενός σημερινού δημοσιεύματος στον ημερήσιο Τύπο, σχετικά με τη μονογραφή μιας οριζόντιας συμφωνίας, όπως λέγεται, μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Τουρκίας να ενημερώσω τα ΜΜΕ και μέσω αυτών τους αναγνώστες, τηλεθεατές και ακροατές σχετικά με την συμφωνία και τί αυτή σημαίνει για την Κυπριακή Δημοκρατία. Πιστεύω ότι μια τέτοια ενημέρωση είναι απαραίτητη.

Κατ' αρχάς να εξηγήσουμε τί σημαίνει αυτή η οριζόντια συμφωνία και, γενικά, οι οριζόντιες συμφωνίες μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τρίτων χωρών, δηλαδή χωρών που δεν είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η ανάγκη για την υπογραφή τέτοιων συμφωνιών προέκυψε μετά από μια απόφαση του Δικαστηρίου Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων τον Νοέμβριο του 2002, όταν διαπιστώθηκε ότι αριθμός διμερών συμφωνιών για αερομεταφορές μεταξύ κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τρίτων χωρών περιείχαν πρόνοιες, άρθρα, διατάξεις τα οποία δεν ήταν συμβατά με το κοινοτικό κεκτημένο και προκαλούσαν διάκριση έναντι υπηκόων και εταιρειών κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Γι' αυτό κρίθηκε αναγκαίο όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση προβεί σε τέτοια μέτρα ώστε να ευθυγραμμιστούν αυτές οι συμφωνίες μεταξύ των κρατών μελών και τρίτων χωρών για θέματα αεροπορικών μεταφορών με το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Είναι γι' αυτό που το 2003 το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο έδωσε την εντολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή - με βάση ένα κείμενο το οποίο στη συνέχεια υιοθετήθηκε για να αποτελέσει την βάση αυτής της διαπραγμάτευσης - να έλθει σε διαπραγματεύσεις με τρίτες χώρες, οι οποίες είχαν συμφωνίες με κράτη μέλη της ΕΕ για να δουν πώς μπορεί να ευθυγραμμιστεί το κείμενο αυτών των συμφωνιών με το ευρωπαϊκό κεκτημένο.

Υπήρχαν δύο τρόποι για να γίνει αυτό:
· Διμερείς διαπραγματεύσεις μεταξύ της ΕΕ και των τρίτων χωρών ούτως ώστε μέσω αυτών των διμερών διαπραγματεύσεων να ευθυγραμμιστούν αυτές οι συμφωνίες.
· Με τις λεγόμενες οριζόντιες συμφωνίες.

Έγιναν πάρα πολλές αλλαγές σε συμφωνίες με τον πρώτο τρόπο, αλλά κατά κύριο λόγο ακολουθήθηκε η δεύτερη πρακτική, των οριζόντιων συμφωνιών. Έτσι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το 2003 ξεκίνησε με διάφορες χώρες αυτές τις διαπραγματεύσεις. Μπορώ να αναφέρω ότι σε αυτά τα πλαίσια 42 τέτοιες συμφωνίες έχουν υπογραφεί από την ΕΕ, δηλαδή εκ μέρους των 27 κρατών μελών με 50 τρίτες χώρες παγκοσμίως εναρμονίζοντας, με το κοινοτικό δίκαιο, πέραν των 800 διμερών συμφωνιών.

Σε αυτά τα πλαίσια ξεκίνησαν διαπραγματεύσεις και με την Τουρκία. Ήθελα να τονίσω ότι σε αυτές τις διαπραγματεύσεις, με βάση και τους κανόνες εντολής που έχουν δοθεί, η διαπραγμάτευση γίνεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκ μέρους των 27 κρατών μελών με βάση αυτές τις βασικές πρόνοιες που έχουν υιοθετηθεί και το τρίτο μέλος. Η Τουρκία, από το 2003, δεν είχε προσέλθει σε τέτοιες διαπραγματεύσεις με την ΕΕ και φαίνεται ότι τους τελευταίους μήνες μέσα στα πλαίσια και των διαπραγματεύσεων που διεξάγονται με άλλες χώρες, άρχισε διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το γεγονός ότι υπήρχε πρόθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να διαπραγματευθεί και με την Τουρκία, η Κυπριακή Δημοκρατία το γνώριζε από το 2004, διότι η Τουρκία περιλαμβάνεται μέσα στις τρίτες χώρες. Μάλιστα, στα πλαίσια αυτά, μας είχε ζητηθεί από το 2004 να στείλουμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τυχόν συμφωνίες οι οποίες υπάρχουν μεταξύ Κύπρου και Τουρκίας στα θέματα των αεροπορικών μεταφορών. Πράγματι, η Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Δημοκρατίας στις Βρυξέλλες έστειλε στις αρχές του 2005 αντίγραφο συμφωνίας η οποία μονογραφήθηκε μεταξύ της Κυπριακής Δημοκρατίας και της Τουρκίας το Νοέμβριο του 1963, πριν δηλαδή τις δικοινοτικές ταραχές. Έστειλε αυτή τη μονογραφηθείσα συμφωνία - όχι υπογραφείσα - στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να περιληφθεί μέσα στο κείμενο ως 'annex' όπως λένε και οι κανόνες αυτοί που είχαν υιοθετηθεί για τις διαπραγματεύσεις.

Εμείς πληροφορηθήκαμε, τελικά, για τη μονογραφή της συμφωνίας μεταξύ Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Τουρκίας στις 29 Μαρτίου. Οι διαπραγματεύσεις με την Τουρκία είχαν ξεκινήσει τον περασμένο χρόνο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μονογράφησε αυτήν τη συμφωνία μετά από σειρά διαπραγματεύσεων με την Τουρκία στις 25 Μαρτίου 2010. Βεβαίως, από την πρώτη στιγμή που πληροφορηθήκαμε και τέθηκε υπόψη μας αυτή η μονογραφηθείσα συμφωνία, εμείς και σαν Υπουργείο Συγκοινωνιών και Έργων, αλλά και σε συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών και με τη Νομική Υπηρεσία προχωρήσαμε στη σε βάθος μελέτη αυτής της συμφωνίας για να διαπιστώσουμε αν συνάδει με το κείμενο άλλων συμφωνιών που έχουν υπογραφεί με τρίτες χώρες και αν υπάρχει οτιδήποτε μέσα στη συμφωνία το οποίο θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι αποτελεί διάκριση σε βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Ενόψει της επίσκεψής μου στις Βρυξέλλες, η οποία ήταν προκαθορισμένη και ενόψει αυτής της εξέλιξης, η συνάντηση με τον Επίτροπο Μεταφορών και Αντιπρόεδρο της Ευρωπαίκής Επιτροπής κ. Siim Kallas, η οποία θα πραγματοποιηθεί την προσεχή Τετάρτη, 21 Απριλίου, στις Βρυξέλλες θα έχει ασφαλώς ως πρώτο θέμα αυτήν την μονογραφηθείσα συμφωνία για να λάβουμε και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όλες εκείνες τις διαβεβαιώσεις ότι τίποτα σε αυτήν τη συμφωνία δεν βλάπτει τα συμφέροντα της Κυπριακής Δημοκρατίας. Την ίδια στιγμή, από το Υπουργείο Εξωτερικών έχουν δοθεί οδηγίες στον Μόνιμο Αντιπρόσωπο της Κύπρου στις Βρυξέλλες να ζητήσει νομική συμβουλή από την Νομική Υπηρεσία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου σχετικά με το περιεχόμενο αυτής της συμφωνίας.

Για την πρόνοια που αναφέρεται στο δημοσίευμα και η οποία κρίνεται από τον δημοσιογράφο ως απαγόρευση εις βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, θα μπορούσα απλώς να σας τη διαβάσω και να αναφερθώ στο ποια είναι η πρακτική σε άλλες συμφωνίες. Η εν λόγω παράγραφος αναφέρει ότι η Τουρκία μπορεί να απαγορεύσει, μπορεί να ανακαλέσει ή μπορεί να σταματήσει την έκδοση εξουσιοδότησης ή άδειας σε έναν αερομεταφορέα καθορισμένο από ένα κράτος μέλος σε περίπτωση που ο εν λόγω αερομεταφορέας, του κράτους μέλους, κατέχει πιστοποιητικό και άδεια αερομεταφορών που έχει εκδοθεί από κράτος μέλος με το οποίο η Τουρκική Δημοκρατία δεν έχει διμερή αεροπορική συμφωνία και τα απαραίτητα αεροπορικά δικαιώματα ή σχετικές επιχειρηματικές ευκαιρίες ή δραστηριότητες σε εκείνο το κράτος μέλος δεν είναι διαθέσιμα με βάση την αμοιβαιότητα στις καθορισμένες αεροπορικές εταιρείες της Τουρκικής Δημοκρατίας.

Αυτή είναι η εν λόγω παράγραφος. Η δική μας ερμηνεία - και θέλουμε βέβαια επιβεβαίωση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από τη Νομική Υπηρεσία - είναι ότι θα πρέπει να πληρούνται οι προϋποθέσεις και των δύο προτάσεων αυτής της παραγράφου, δηλαδή να είναι σωρευτικά. Στη δική μας περίπτωση, βεβαίως δεν έχουμε αεροπορική συμφωνία υπογραμμένη με την Τουρκία. Αυτό είναι γεγονός και είναι γνωστά τα γεγονότα που εμπόδισαν την υπογραφή μιας τέτοιας συμφωνίας από το 1963, όμως η Κυπριακή Δημοκρατία σε καμία περίπτωση από το 1963 μέχρι σήμερα δεν έχει απαγορεύσει σε αεροπορικές εταιρείες της Τουρκίας να προσγειώνονται στην Κυπριακή Δημοκρατία ή όποιες άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες τουρκικών αερογραμμών στην Κυπριακή Δημοκρατία. Να θυμίσω, επίσης, ότι από το 1963 μέχρι το 1974, οι Τουρκικές Αερογραμμές πραγματοποιούσαν πτήσεις στην Κυπριακή Δημοκρατία και υπήρχε τακτική σύνδεση μεταξύ Κύπρου και Τουρκίας. Μετά το 1974, λόγω επιλογής της Τουρκίας και μόνο και όχι λόγω δικών μας απαγορεύσεων, δεν πετούν στην Κυπριακή δημοκρατία οι Τουρκικές Aερογραμμές, οι οποίες βεβαίως είναι ευπρόσδεκτες να πετάξουν και να έλθουν στην Κύπρο όποτε η Τουρκική Δημοκρατία το επιθυμήσει».

Ακολούθως, η κα Μαρκουλλή απάντησε σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων.

Σε ερώτηση κατά πόσον ισχύει για την πλευρά μας η μονογραφηθείσα συμφωνία με την Τουρκική Δημοκρατία, η κα Υπουργός απάντησε:

«Βεβαίως, εμάς η απαίτησή μας - και θα είναι απαίτησή μας όταν θα συναντήσω τον Επίτροπο Μεταφορών - είναι να συμπεριληφθεί, όπως ήταν και η πρόθεσή μας το 2005, αυτή η μονογραφηθείσα συμφωνία στη συμφωνία με την Τουρκία».

Ερωτηθείσα για τη διαδικασία που θα επακολουθήσει, η κα Μαρκουλλή ανέφερε:

«Η διαδικασία, όπως γίνεται και με τις άλλες οριζόντιες συμφωνίες, είναι να τεθεί πρώτα στην ομάδα εργασίας της ΕΕ και μετά να τεθεί στην COREPER 1. Ήδη για την συμφωνία με την Ιορδανία, η οποία μονογραφήθηκε στις 15 Μαρτίου, έχουν ειδοποιηθεί οι Λειτουργοί μας ότι θα είναι ενώπιον της ομάδας εργασίας στις 18 ή 19 Απριλίου, άρα αναμένουμε ότι η μονογραφηθείσα συμφωνία με την Τουρκία θα τεθεί, ίσως, τις επόμενες εβδομάδες στην ομάδα εργασίας και από εκεί στην COREPER.

Όσον αφορά το ερώτημα ποια θα είναι τα δικά μας βήματα, όπως ανέφερα, θα έχω πρώτα τη συνάντηση με τον Επίτροπο Μεταφορών, ζητήθηκε ήδη η νομική γνωμάτευση από τη Νομική Υπηρεσία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και αυτό θα είναι πραγματικά το καίριο σημείο: Η απάντηση της Νομικής Υπηρεσίας όσον αφορά στο περιεχόμενο αυτής της συμφωνίας και τυχόν πρόνοιες στη συμφωνία, οι οποίες θα μπορούν να θεωρηθούν ως διάκριση έναντι της Κυπριακής Δημοκρατίας. Αν η Νομική Υπηρεσία μας διαβεβαιώσει ότι δεν υπάρχει οτιδήποτε σε αυτή τη συμφωνία το οποίο να αποτελεί διάκριση σε βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, πιστεύουμε ότι θα μπορεί να προχωρήσει αυτή η συμφωνία. Μάλιστα εμείς, ως Κυπριακή Δημοκρατία θα ζητήσουμε να ενεργοποιήσουμε διατάξεις που περιέχονται προς όφελος της Κυπριακής Δημοκρατίας διότι εμείς, όπως ανέφερα, δεν απαγορεύουμε στις Τουρκικές Αερογραμμές να πετούν στην Κύπρο και υπάρχουν και πολλές άλλες πρόνοιες της συμφωνίας, τις οποίες πιστεύουμε ότι θα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε προς όφελός μας.

Θα ήθελα, επίσης, να αναφέρω ότι υπάρχει κάτι πολύ σημαντικό σε αυτήν τη συμφωνία το οποίο υπάρχει και στην αρχική εντολή που δόθηκε. Αυτό είναι ότι τίποτε σε αυτή τη συμφωνία δεν θα πρέπει να θεωρηθεί ως οποιαδήποτε διάκριση εκ μέρους της Τουρκίας σε αερομεταφορείς της ΕΕ, δηλαδή με βάση την υπηκοότητα του αερομεταφορέα. Αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό το οποίο, βεβαίως, είναι και εκείνο που κίνησε την όλη διαδικασία για να γίνουν αυτές οι οριζόντιες συμφωνίες. Μάλλον θα έλεγα ότι θα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πρόνοιες αυτής της συμφωνίας προς όφελος της Κυπριακής Δημοκρατίας».

No comments: